Hírek

Tartalom listázó

Created on: 30. March 2022

Bemutatkozik a Georgikon Campus főigazgatója: Dr. Rózsa László

A Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem februárban ünnepelte fennállásának első évfordulóját. Az első születésnapig tartó út sikerességét több ezer dolgozó szaktudása biztosította. A MATE öt campusán zajló oktatási és kutatási munkákról folyamatosan hírt adunk. A főigazgatókat bemutató portrésorozatunk célja, hogy közelebbről megismerjük a campusok működését és azokat a személyeket, akik a teljesítmények mögött állnak.

Ez alkalommal a keszthelyi Georgikon Campus főigazgatóját, Dr. Rózsa Lászlót kérdeztük.

Milyen személyes kötődés fűzi a Campushoz?

Magam is itt végeztem a Georgikonon, így nagy megtiszteltetés számomra, hogy mára már vezetőként lehetek jelen az Alma Materem mindennapjaiban.

Hogyan mutatná be röviden a Georgikon Campust?

​​​​​​​A Georgikon Campust 1797-ben gróf Festetics György alapította, így Európa első rendszeresen működő mezőgazdasági felsőoktatási intézménye. A Georgikon az ország egyetlen egyetemi campusa, mely közvetlenül a Balaton partján helyezkedik el. Az egyedülálló természeti adottságokkal rendelkező területen alapított felsőoktatási campus Keszthelyen a három megye (Zala, Veszprém és Somogy), valamint 3 NUTS-régió találkozásában fekvő város kedvező adottságai miatt jelenleg is a Dunántúl legnagyobb beiskolázott felsőfokú agrárhallgatói létszámával rendelkezik, Zala megyében a legnagyobb hallgatói létszámú campus.

Keszthely a MATE zöld szívének is tekinthető, mivel a Campus színe zöld, természethez, környezethez közel álló tudományterületeken folyik az oktatás és a kutatás, továbbá és több természetvédelmi terület találkozásánál helyezkedik el campusunk. A Georgikon a fenntarthatóságot szem előtt tartva kíván a térség tudásbázisa lenni az agroturisztika, a mezőgazdaság, a vidékfejlesztés, a kertészet-szőlészet-borászat és a természetvédelem területén. A Georgikon Campuson a sokszínű képzési paletta, a mesterszakok száma tette és teszi lehetővé, hogy a Festetics Doktori Iskola multidiszciplináris kutatási formában képes működni, és ez nagyban hozzájárul a Georgikon és a hazai mezőgazdaság szakemberigényének kielégítéséhez, a sikeres utánpótlás biztosításához. A Georgikon sokrétű nemzetközi kapcsolatokkal bír.

Hány képzési és telephely tartozik a Campushoz?

A Georgikon Campus székhelye Keszthely, azonban Székelyudvarhelyen is működtetünk képzést 2013 óta.

Milyen képzési területeket kínálnak Keszthelyen?

Felsőoktatási szakképzési szakok tekintetében gyógy- és fűszernövények, mezőgazdasági, ménesgazda és szőlész-borász képzéseket indítunk. Alapszakok tekintetében állattenyésztő-, kertész-, mezőgazdasági, természetvédelmi és vidékfejlesztési mérnöki szakokra szeretnénk beiskolázni hallgatókat. Mesterszakjaink közül a legnépszerűbb továbbra is a növényorvos, melyet magyar és angol nyelven is indítunk, illetve kertész-, takarmányozási és takarmánybiztonsági, természetvédelmi mérnöki MSc-ket is hirdettünk. Célunk továbbá, hogy az agroturisztika területén is indítsunk a jövőben képzéseket. A lótenyésztés és lovasoktatás területén kiválóak a feltételeink és a helyi adottságaink, kiemelt célunk, hogy Keszthely a ménesgazdaképzés hazai központja legyen. Célunk a térségi közösségek tudásmegtartó és vidékfejlesztő szerepének betöltése, a térségi hallgatók bevonzása, a helyi kapcsolatok erősítése, Észak-nyugat-Dunántúl agrár- és turisztikai szakembereinek ellátása. A gyakorlati oktatásban nagy segítségünkre van a tangazdaságunk, mely 692 ha területen gazdálkodik, melyen szántóföldi termelést, gyepgazdálkodást folytatunk, illetve ez a terület magába foglalja a gyümölcsöst és a szőlészetet is. Fontos kiemelni, hogy a MATE megalakulása és új brandje is segítette az elmúlt évben a felvételi eredmények növelését. A 2020-as évhez képest 50 százalékkal több elsőéves kezdte meg a tanulmányait Keszthelyen.

Melyek azok a kiemelt kutatási területek, amelyek országos és/vagy nemzetközi szinten is jelentős mértékben hozzájárulnak a Campus tudományos életéhez?

A MATE Georgikon Campusa a sok évtizedes kutatási és fejlesztési tevékenysége eredményeként az agrárkutatás egyik nemzetközileg is elismert, hazai fellegvára. A campuson hosszú múltra visszatekintő tudományos ismeretszerzésnek és alkotómunkának az agrártudományok, valamint a kapcsolódó diszciplínák területén vannak tradíciói és olyan nemzeti értéket képviselő, felhalmozott tudásbázisa, amelyre stabilan épült fel a fejlődés modern kihívásaihoz igazodó infrastruktúránk. Az agrárium egész területét lefedő kutatási portfólió a kor követelményeihez igazodva alakult, változott. A tudományos tevékenység főbb területeit a doktori iskolákban folyó tudományos műhelymunka iránya szabta meg. A Georgikonon a PhD-képzés a Festetics Doktori Iskolában zajlik. A kutatási-fejlesztési stratégiai főiránya a fenntarthatóságra épül. A Georgikon Campus a K+F stratégiai alapfeladatait, valamint egyéb tudományos irányokban vállalt szerepét az intézetekkel együttműködve valósítja meg. Tudományos tevékenysége szervesen kapcsolódik a Festetics Imre Bioinnovációs Központ és Burgonyakutatási Központ kutatóműhelyeihez. Kiemelném még a cserszegtomaji Szőlészeti-Borászati Kísérleti Telepet (anno Festetics birtok), mely a Balaton-felvidék és a Dunántúl meghatározó és hazánk legrégebben létesült oktató- kutatóhelye (1797 óta). A cserszegi szőlőtelep a filoxéra-vészt követően nagymértékben hozzájárult a korszerű fajták elterjedéséhez, az ország minőségi bortermelésének kialakulásához (fajtanemesítés).

Az oktatási és kutatási területeken kívül milyen kulturális és sporttevékenységeket, hallgatói szolgáltatásokat nyújtanak?

Keszthely városa élénk turizmussal, fontos gazdasággal, jelentős történelemmel és kultúrával rendelkezik, ezért azt gondolom, hogy megéri itt egyetemistának lenni. A Festetics-családnak köszönhetően pezsgő kulturális élet alakult ki. Ahogy említettem, Keszthely az ország egyetlen egyetemi campusa, amelyik közvetlenül a Balaton partján helyezkedik el. Adottságainkra építve rendelkezünk két víziteleppel, mely közül az egyik egyetemi strandként is funkcionál. Vizitelepünkön biztosítottak a feltételek számos vízisporthoz, pl. vitorlázás, evezés. A strand elsősorban a munkatársak és a hallgatók kikapcsolódását, pihenését szolgálja. Emellett az ún. szakosított testnevelés keretében számos sportágat lehet választani. A klasszikus sportok mellett pl. a lovaglást, vívást, íjászatot is. Keszthelyen továbbá számos gyógyfürdő, csodálatos környezet nyújt lehetőséget a kikapcsolódásra, túrázásra. Azt gondolom, hogy Keszthely, maga a város, Hévíz közelsége egy életre szóló, maradandó élményt jelent minden itt tanuló számára. A Georgikon külső campusán található Pethe Ferenc Kollégium (420 fő) és területe komplex szolgáltatást tud nyújtani, hiszen sétatávolságon belül elérhetők egyetemi épületeink, a helyszínen pedig étterem, szórakozóhely is üzemel, de rendelkezünk sportpályákkal, tornateremmel, fittness-parkkal, cardio-teremmel, konditeremmel is. És nem mellékes, hogy a Balaton-part kb. 200 méterre található kollégiumunktól. Kiemelném még gazdag hagyományainkat, mint például a Sárgulás, a Felezőbál, a Bulekbál vagy a Diáknapok. Az oktatás kedvező feltételei és színvonala, a hagyományok, Keszthely város történelmi múltja, a Balaton szépsége, az intézmény családias légköre garanciát jelent arra, hogy az egyetemi évek egyetemistáink legszebb időszakát jelentsék. Jelmondatunk: „Úgy élj és emlékezz, hogy a mi becsületünk őrzője vagy.”

Mire a legbüszkébb a Campus a MATE elmúlt egy évére visszatekintve?

A MATE megalakulásával az volt a cél, hogy egy új struktúrában, megtöbbszörözött hallgatói, oktatói és kutatói kapacitással, megújuló infrastruktúrával megújítsuk és vonzóbbá tegyük az agrárfelsőoktatást. Hosszú távon pedig az, hogy a MATE a világ harminc legjobb agrár-felsőoktatási egyeteme közé kerüljön. Európa egyik legnagyobb agrárfókuszú, multidiszciplináris képzési helye jött létre, melyből azt gondolom, hogy hiba lett volna kimaradni, hiszen soha nem látott fejlesztések indulhatnak meg Keszthelyen is. A munka elkezdődött, már szemmel is jól látható a fejlődés. Hallgatói életünk a pandémiás időszak után ismét magára talált.

Összesen hány munkatárs dolgozik a Campuson? Hogyan motiválja a munkatársakat a kitűzött célok eléréséhez?

A MATE intézeti struktúrájában közel 150 munkavállaló, egyéb, üzemeltetési szervezetek alá csaknem 100 munkavállaló biztosítja a campuson felmerülő feladatokat, illetve az 1000 fő hallgató igényeinek kielégítését. Professzoraink és vezető oktatóink szerteágazó kutatási területeken végzik feladataikat. A munkavállalók anyagi megbecsültségén túl igyekszünk helyben minden olyan segítséget megadni kollégáinknak, melyek a zavartalan munkavégzés érdekében szükségesek.

Ön személy szerint milyen közép-, illetve hosszú távú célokat fogalmazott meg az előttünk álló időszakra, megtámogatva a MATE küldetését?

A Georgikon Campus a maga 225 évével egy családias campus szeretne lenni Közép-Európa top agrár-egyetemében. A mottónk az, hogy a 225 éves Georgikonon a tradíciókat a modern kor megoldásaival szeretnénk ötvözni. A Georgikon Campus a jövőben kifejezetten a fenntarthatóságot szem előtt tartva kíván a térség tudásbázisa lenni. Oktatási-kutatási portfóliónkat 5-6 fő terület, diszciplína mentén képzeljük el: fenntartható mezőgazdaság (alapozva a meglévő kutatási portfólióra, klímaadaptív mezőgazdasági technológiák kutatása, burgonyakutatás, akvakultúra, Balaton és agrár-környezetvédelmi, limnológiai kutatások, tartamkísérletek, takarmányozás, lótenyésztés stb.), agro-turisztika (Balatoni kiemelt turisztikai fejlesztési térség), természetvédelem (Balaton, Kis-Balaton és nemzeti parkok területei), kertészet-szőlészet-borászat (kiemelkedő kertészeti infrastruktúrával rendelkezünk, három borvidék találkozási pontjánál fekszik campusunk, két MATE szőlészeti kutatóhellyel is szoros az együttműködésünk, Badacsony, Cserszegtomaj) és a vidékfejlesztés. Véleményem szerint a vidéki értelmiség intellektuális hátterét kell megteremtenünk, akik a vidéki értelmiség bástyái lehetnek, akik vonzerőt jelenthetnek, annak érdekében, hogy megfordítsuk azt a tendenciát, hogy a vidékről városba költöznek a fiatalok. Mi feladatnak tekintjük a vidéki életforma promótálását is. Amikor az agrár-felsőoktatást átalakítjuk, nagy hangsúlyt kell fektetni a vidéki bázisra is éppen ezért, helyben történhet ugyanis a vidéki értelmiség képzése. A térségnek így tudunk megfelelő szakemberi ellátást biztosítani.